Consumententracking: niet bang zijn, maar begrip

De communicatie rond cookies is tot nu toe hoofdzakelijk negatief geweest. Het gebruik van cookies zou de privacy schenden, ook al bevatten ze geen persoonlijke informatie en zijn ze ooit nota bene bedacht om online gedrag te analyseren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Waar veel mensen aan voorbij gaan, is dat cookies helpen om relevante boodschappen te presenteren. In Nederland krijgen we dagelijks zo’n vierduizend commerciële boodschappen ons afgevuurd, en de gemiddelde consument reageert slechts op vier a vijf van die boodschappen.

Dat consumenten gek worden van die voortdurend opduikende advertenties voor schoenen waar ze zojuist naar hebben gekeken, is heel goed te begrijpen. Net zoals het vreselijk irritant is dat je, nadat je een vliegticket naar Barcelona hebt geboekt, van dezelfde luchtvaartmaatschappij in de weken daarna nog steeds dezelfde aanbieding krijgt gepresenteerd. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, en dit is ook simpel te voorkomen met de beschikbare techniek, bijvoorbeeld voor het bepalen van de optimale frequentie voor het vertonen van een banner.

Reclame
Er heerst veel onbegrip over wat cookies werkelijk zijn. In gesprekken met vrienden van buiten de online industrie krijg ik regelmatig te horen dat ze denken dat ze geen online reclame meer te zien krijgen als ze cookies niet accepteren. Wat natuurlijk helemaal niet kan, omdat advertentiegeld het internet mogelijk maakt. Of ik hoor dat ze uit ergernis over reclame - besluiten om alle cookies te verwijderen. ‘Want dan kunnen ze me ook niet volgen.’ Klopt, maar dan ben je ook meteen je login-gegevens kwijt bent en zul je op veel websites opnieuw je login en passwoord moeten invoeren - als je die tenminste nog weet.

We staan pas aan het begin. Er wordt steeds meer data opgeslagen; op computers, smartphones en in de cloud. Als alle digitale informatie wordt omgezet naar papier, kunnen we inmiddels heel China bedekken met een laag van dertien boeken. Tegelijk maakt de consument zich nog altijd druk over cookies. Zonder dat ze een idee hebben wat deze doen. Lobbyisten proberen het tij te keren. Hopelijk luisteren de mensen in Den Haag en Brussel naar de internetspecialisten en drukken ze niet een voorstel door die tot gevolg zal hebben dat de halve internetindustrie haar deuren zal moeten sluiten. Ik heb er vertrouwen in dat onze branchevereniging (IAB) erin slaagt om met haar leden afspraken te maken die iedereen zal hanteren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie