Premium

Consument bezuinigt dit jaar het meest op uit eten gaan, energieverbruik en boodschappen

Nederlanders bezuinigen op dezelfde dingen als vorig jaar. Ook bij kleding, dagtripjes, vakanties en abonnementen gaat de hand op de knip.

Minder (luxe) uit eten
Shutterstock

Bijna vier op de tien Nederlanders is van plan om dit jaar te bezuinigen op buiten de deur eten en op hun energieverbruik. Daarnaast wil ongeveer een derde van de consumenten minder geld uitgeven aan boodschappen en aan kleding. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=1.002) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Dit zijn de belangrijkste cijfers uit het onderzoek:

Bent u van plan om in 2024 te bezuinigen op één of meer van de volgende onderwerpen

Uit eten gaan    38%
Energiekosten      37%
Boodschappen     32%
Kleding    31%
Dagtripjes/uitjes     28%
Vakantie      25%
Abonnementen/lidmaatschappen    24%
Auto     15%
Onderhoud huis      13%
Persoonlijke verzorging    13%
Verzekeringen  12%
Internet en telefonie     12%
Nee, ik ben niet van plan te gaan bezuinigen   26%

Meer bezuinigende consumenten in '23

In dezelfde survey vroegen we ook naar de posten waarop vorig jaar werd bezuinigd. Wat opvalt is er vorig jaar meer mensen waren die bezuinigden. In plaats van 38 procent dit jaar werd vorig jaar door 44 procent van de ondervraagden bezuinigd op uit eten gaan, op energie werd 43 procent bezuinigd (versus 37 procent dit jaar) en door 38 procent op boodschappen (32 procent).

Heeft u in 2023 bezuinigd op één of meer van de volgende onderwerpen?

Uit eten gaan    44%
Energiekosten        43%
Boodschappen    38%
Kleding     36%
Dagtripjes/uitjes     31%
Vakantie      30%
Abonnementen/lidmaatschappen     28%
Persoonlijke verzorging    14%
Auto    13%
Internet en telefonie     13%
Onderhoud huis    12%
Verzekeringen    11%
Anders, namelijk     1%
Nee, ik heb niet bezuinigd    20%

Moeilijk

De posten waarop het meest bezuinigd wordt/werd, zijn ook meteen de posten die Nederlandse consumenten moeilijk vinden om op te bezuinigen. Vooral op boodschappen (20 pct) en energiekosten (16 pct) bezuinigen wordt moeilijk gevonden.

Welke van de onderstaande posten is voor u het moeilijkst om op te bezuinigen?

Boodschappen 20%
Energiekosten    16%
Uit eten gaan    9%
Vakantie      8%
Auto     5%
Dagtripjes/uitjes     5%
Kleding     5%
Abonnementen/lidmaatschappen    4%
Onderhoud huis     3%
Verzekeringen     3%
Persoonlijke verzorging    2%
Internet en telefonie     2%
Allen bezuinigingen zijn moeilijk      17%

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie