Adformatie lanceert podcastserie Brusselse Gangen over Europese verkiezingen

Jasper Mulder interviewt drie Nederlandse insiders rond lobbyplein Place du Luxembourg. Een ontbijt-, lunch- en borrelgesprek.

Rond Place du Luxembourg, vlakbij het Europees parlement in Brussel, ontmoeten politici, lobbyisten en ambtenaren elkaar in restaurants, cafés en koffietentjes. Adformatie reist af naar de hoofdstad van Europa en proeft sfeer en stemming voor de spannendste Europese verkiezingen ooit.

Jasper Mulder spreekt tijdens het ontbijt, lunch en de borrel met drie Nederlandse insiders over desinformatie, communicatie en campagnes.

Liquid ontbijt met Alice Stollmeyer

Zijn eerste gang is ’s ochtends naar een koffietentje waar hij  Alice Stollmeyer ontmoet van Defend Democracy. Met deze ngo strijdt ze voor een hardere aanpak van de EU tegen beïnvloeding van onder andere Rusland met zijn trollenfabrieken en van de sociale platforms.

In het gesprek doet Stollmeyer een oproep aan merken om te stoppen met het gebruik van tracking-cookies en houdt ze een pleidooi voor een eigen Europees sociaal platform.

Stollmeyer: ‘Je zou kunnen zeggen dat een platform als X is gaan functioneren als een soort publieke infrastructuur. Naast dat je bestaande platforms veel strenger reguleert, kun je werken aan een Europees alternatief dat ook een publiek alternatief is. Dat kun je zo ontwerpen dat het niet polariseert en dat het in dienst staat van onze democratie en onze veiligheid, in plaats van het tegenovergestelde.

Lunch met Litjens

De lunch eet hij met Annemarie Litjens, die in Brussel is gestationeerd voor het campagnebureau Meute. Zij begeleidt bedrijven met campagnes gericht op de EU.

Litjens is expert in het gebruik van gedragswetenschappelijke inzichten bij campagnes. Die zullen er volgens haar zeker zijn. Bijvoorbeeld het zogeheten principe van social proof – mensen laten zich leiden door wat anderen doen.

Litjens verwacht namelijk dat de verkiezingen primair een opkomstcampagne zullen zijn: ‘Traditionele campagnes lopen via de volgorde inhoud, strategie en opkomst. Get out the vote, in campagnetermen. Europese verkiezingen hebben een wat lagere opkomst, dus ik verwacht dat partijen mensen vooral zullen motiveren om te gaan stemmen.’

Hoe ze dat gaan doen? ‘Je kunt social proof hier prima gebruiken, door als norm te stellen dat je dus wél gaat stemmen voor de Europese verkiezingen.’

De borrel met Anita Pannebakker

De borrel is op het terras met Anita Pannebakker, communicatie-expert, die leiding geeft aan een communicatieafdeling van de EU, en voor D66 op de kieslijst staat.

De belangrijkste motivatie voor haar om zich verkiesbaar te stellen is de vrede en veiligheid die op het spel staan. ‘Het is belangrijk een machtsblok te vormen van partijen die zich teweerstellen tegen desinformatie, tegen extremistische partijen die vrijheid willen beknotten.’

Pannebakker werkt vanuit Europa en denkt dat veel van de beelden die er bij mensen leven over de EU niet kloppen, onder meer door het gedrag van nationale politici: ‘Ze zijn betrokken bij besluitvorming in Europa. Als er slecht nieuws is dan is het, als ze weer terug zijn in Den Haag, de schuld van Brussel. Als er successen worden behaald dan claimen ze die voor zichzelf.’

Een speerpunt van Pannebakker is de modernisering van de wijze waarop Europa is georganiseerd. Ze vindt dat inwoners beter betrokken moeten worden. ‘Dat kan door het Europees Parlement meer macht te geven, besluitvorming en discussies en transparanter te maken en via zaken als een gekozen commissievoorzitter. Zodat mensen het gevoel krijgen meer betrokken zijn bij de besluitvorming.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie